Dirigent en solisten voor de editie van 2024

SOLISTEN

De sopraan Marjon Strijk ontdekte haar liefde voor het zingen al op zeer jeugdige leeftijd.

Zij studeerde solozang bij Jeanne Companjen welke studie zij voortzette bij Eugenie Ditewig en Elena Vink. Ook volgde zij masterclasses bij o.a. Ulrich Eisenlohr (met pianist Jeroen Snijder) en bij Michael Chance.

Als soliste wordt zij veelvuldig gevraagd haar medewerking te verlenen aan verschillende koorconcerten in den lande. Haar repertoire omvat vele stijlperioden: van Schütz, Buxtehude, Charpentier naar Bach, Händel, Rameau via Haydn en Mozart naar Schubert, Mendelssohn en Brahms. Ook zingt zij hedendaagse muziek zoals het Requiem van Rutter en Angel of Light van Gert Oost (première).
Ze maakte indruk met de indringende cyclus van H. Andriessen voor Sopraan en orkest: Miroir de Peine.
Marjon werkte als soliste met dirigenten als Jos van Veldhoven, Peter Dijkstra, Harry van der Kamp, Peter Harvey, Klaas Stok en Stephan MacLeod.

 

De zeer veelzijdige Drentse alt-mezzo Carina Vinke heeft inmiddels een in het oog springende internationale carrière opgebouwd. Dat heeft zeker ook te maken met het opvallende donkere timbre van haar stem en haar dramatische talent. Als operazangeres trad ze op als soliste bij de Nationale Opera. Haar sterke affiniteit voor de liederen van Gustav Mahler heeft geleid tot uitvoeringen van al zijn vocale werken. Carina is ook een veelgevraagd soliste in oratoria. Carina Vinke won de ‘Cultuurprijs Emmen 2020’.

Sinds september 2021 geeft Carina les aan het Koninklijk Conservatorium als hoofdvakdocente solozang aan de SVJT en geeft les aan bachelor- en masterstudenten.

Carina behaalde haar bachelor- en master-diploma aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en studeerde aan De Nederlandse Opera Academie. Haar docente was Jard van Nes. Masterclasses volgde Carina bij Christa Ludwig, Nathalie Stutzman en Rudolf Jansen. Carina studeerde ‘lied’ in Brussel bij Udo Reinemann en in Granada bij Teresa Berganza.

 

Leon van Liere studeerde zang bij Frans Huijts aan het Rotterdams Conservatorium, waarna hij zijn opleiding vervolgde bij Raymond Modesti en Brian Masuda. Momenteel wordt hij gecoacht door Marion van den Akker en Rudolf Piernay. Verdere lessen en maserclasses volgde hij bij onder meer Roberta alexander, Carolyn Watkinson, Marcel Reijans, Paul Tripels, Margreet Honig, Alexander Oliver en Dennis O’Neil.

Als oratoriumzanger vertolkt hij onder andere de Matthäus Passion en de Johannes Passion van Bach, Messiaih van Händel, Die Schöpfung en die Jahreszeiten van Haydn, het Requiem en diverse missen van Mozart. Elias en Paulus van Mendelssohn, het requiem van Verdi en Stabat Mater en Requiem van Dvorak.

Gedurende zijn studie was hij te zien in producties van Dutch National Opera, als Podestà in La Finta Giardiniere van Mozat en als Son in Less Truth, More Telling van Thierry Tidrow. Leon zong verder rollen als Ismaele (Nabucco, Verdi), Rinuccio (Gianni Schicchi, Puccini), Tamino (die Zaubeflöte, Mozart).

Verdere optredens in het Amsterdams Grachtenfestival bij de NTR zaterdagmatinee en Nederlandse Reisopera.

Carina hebben we eerder gezien en gehoord in Vlissingen. Ze doet voor de vierde keer mee.

 

Nadat Martijn Sanders een eerste prijs op het Nico Dostalconcours( St Pölten) won, debuteerde hij als Papageno ter gelegenheid van de Wiener Mozartwoche. Daarna zingt hij rollen bij de Wiener Kammeroper, Theater Aachen, Opera Trionfo, Stadtheater Baden, de Nederlandse Reisopera, Opera zuid, De Nationale Opera, en op verschillende internationale festivals.

Tot zijn repertoire behoren rollen als Don Giovanni, Figaro, Dandini, Escamillo, Ferrando (Il Trovatore) , Junius (The rape of Lucretia), Patrocles (King Priam), Bretigny (Manon), Zio Bonzo (Madama Butterfly), Sagrestano(Tosca), Tonio (I Pagliacci), Alfio (Cavalleria Rusticana), Falke (Die Fledermaus),Fra Melitone (La forza del destino), Nabucco, Claudius (Hamlet), Sacha (Moskva chereomushki)en Colline (La Boheme). In de Münchener Philharmonie zong hij Vitellius (Herodiade- Massenet) naast o.m Agnes Baltsa en Johann ( Werther). Onlangs debuteerde hij in het Bottroper Stadtfest als Der Hollӓnder in Wagner’s Der Fliegenden Hollӓnder olv Valteri Rauhalammi.

Ook als concertzanger is Martijn sanders actief en is hij veelvuldig te horen in de passionen van J.S.Bach, de bekende oratoria van Hӓndel, Haydn en Mendelssohn maar ook in de requiems van Verdi, Brahms en Mozart. Bij de NTR-Zaterdagmatinee was hij te horen in Protesilaos en Laodamia (Escher), A Village Romeo and Juliet (Delius), Die Gezeichneten (Schreker) en Fedora (Giordano).

DIRIGENT

Dirigent Jules van Hessen, “onze meester-dirigent”, die in maart aanstaande voor de 23e keer de muzikale leiding heeft van de Scratch Messiah Vlissingen. Maestro Jules is een buitengewoon getalenteerde, veelzijdige en ook internationaal gelauwerde dirigent, die ieder jaar op magistrale wijze de deelnemers aan onze Scratch Messiah weet te inspireren. Steeds weer een feest om mee te maken!

Na begonnen te zijn als klarinettist in het Hofstad Jeugdorkest sloot hij zijn directie studie bij Pierre Stoll en Louis Stotijn af met een concert met het Residentie Orkest. Hij volgde masterclasses bij o.a. Jean Fournet, Edward Downes en Gennadi Roshdjestvensky. Sindsdien heeft hij verschillende prijzen gewonnen op internationale concoursen voor dirigenten, waaronder twee prijzen op het Internationale Malko- concours in Kopenhagen. Verder won hij de Zilveren Roos op het Internationale Dirigentenconcours van San Remo en was hij prijswinnaar van het Stravinsky-concours in Graz. Op de Internationale Dirigentencursus van de NOS behoorde hij twee maal tot de dirigenten die zich op het slotconcert mochten presenteren. Jules van Hessen was de eerste Nederlandse dirigent die de grote orkesten in China heeft geleid, in steden als Beijing, Shanghai en Guangzhou. Verder heeft hij onder meer in de Verenigde Staten, Denemarken, Engeland, Brazilië, de Baltische Staten, Thailand, Mexico en het Midden-Oosten gedirigeerd. In Nederland heeft hij voor vrijwel alle professionele orkesten gestaan. Naast het symfonische repertoire heeft van Hessen ook veel interesse voor muziektheater en opera. Al sinds de oprichting in 1985 is hij muzikaal leider van het Nederlands Theaterorkest, dat onlangs omgedoopt is tot het Maestro Jules Orkest. Naast zijn muzikale talent, heeft Jules van Hessen nog vele andere kwaliteiten. Dit blijkt onder andere uit zijn presentatiewerk voor de NPS op Radio 4, zijn adviseurschap bij het TV programma De Tiende van Tijl, zijn bijdragen aan AVROTROS’ Ken Uw Klassieken en uit de lezingen die hij houdt voor het bedrijfsleven over leiderschap en teambuilding. Vijf jaar geleden presenteerde Jules in het toen net heropende Muziekpaleis TivoliVredenburg een nieuwe concertserie met het toenmalige Het Gelders Orkest: Meesterwerk in Concert – Maestro Jules Onthult. Voor de pauze lichtte hij aan de hand van live gespeelde muziekfragmenten het na de pauze uit te voeren werk toe. Op basis van het succes is de serie inmiddels uitgebreid en in meerdere concertzalen te zien en te horen. Zo zijn naderhand onder meer ook het Residentie Orkest en het Radio Filharmonisch Orkest bij deze concertformule betrokken. De AVROTROS heeft rond Kerst 2016 drie van deze voorstellingen met het Radio Filharmonisch Orkest integraal en op prime time uitgezonden. Het concert concept Maestro Jules Onthult gaat binnenkort ook haar vleugels uitslaan naar het buitenland, waaronder Duitsland waar een samenwerking is aangegaan met de Neue Philharmonie Westfalen. Jules van Hessen is recentelijk in Het Concertgebouw, na het dirigeren van het Philips Symfonie Orkest met Mahlers Achtste Symfonie door de locoburgemeester van Amsterdam Simone Kukenheim benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau vanwege zijn enorme verdienste als Ambassadeur van klassieke muziek.